Hvordan lage en Eggerøre

Post guider/veiledninger til forskjellige ting her, uansett hva det gjelder.
   Bookmark and Share

Hvordan lage en Eggerøre

Innlegg Evelen » 20 Aug 2010, 00:07

Ok, jeg skal her vise dere hvordan man lager en helt enkelt og grei eggerøre.
Eggerøre kan spises både varmt og kalt, og brukes somregel som pålegg på f.eks brødskive, bagett eller rundstykke.
Dette er en enkel rett som er lett å lage, og meget godt, og krever få ingredienser.
Så, hva trengs...

Utstyr:
- Gryte
- Kokeplate
- Tresleiv (rett bunn, ikke øseformet)
- Skål
- Saks (ikke obligatorisk)

Matvarer:
- Smør
- Egg
- Salt
- Gressløk (ikke obligatorisk)

Når du har allt som trengs er det bare å starte.
Ta frem eggene, antall bestemmer du etter hvor mye eggerøre du skal ha. I mitt tilfelle har jeg 3 egg som skal fordeles på 5 brødskiver, det er egentlig litt lite, jo mer eggerøre du har på jo bedre er det egentlig (til en viss grense), men egg koster penger så derfor begrenser jeg meg ofte til et litt tynnere lag.

Uansett, steg enn, finn frem egg:
Bilde

Kakk dem i stykker ved å bruke f.eks siden på skålen og hell alt innholdet oppi skålen (IKKE SKALLET, bare eggehvite og eggplomme)
Bilde

Nesste steg er gressløk, dette er ikke obigatorisk, men anbefalt, i mitt tilfelle henter jeg det i hagen:
Bilde

Klippes opp og blandes med resten:
Bilde

Neste steg er salt, det er her det er lettest å gjøre feil med doseringen, selv pleier jeg bare bruke øyemål, men jeg kan tenke meg at en teskje (1 ts = 5 ml) er en grei dosering på denne mengden.
OM du skulle være uheldig å dosere for lite kan dette bare tas på i ettertid, det er verre om du tar for mye, da er det ingen vei tilbake.
Bilde

Bland alt godt sammen med en gaffel:
Bilde

Sett på kokeplaten, ikke for varm, men heller ikke for kalt, dette er lett å beregne ved å ta kalt og heller stille litt opp etterhvert.
Selv syns jeg 6 (av 9) funker bra:, sett deretter en gryte på platen
Bilde

Finn frem smør:
Bilde

La dette smelte i pannen slik at det dekker bunnen.:
Bilde

Neste steg starter virkelig matlagingen.
Hell skålen med egg oppi gryten.
Bilde

Start umiddelbart å bruk sleiva til å skrape punnen, dette gjøres helt til eggerøren er ferdig.
Altså, ikke rør som du gjør med suppe, men skrap den langs bunnen av gryten for å få vekk egget som fester seg.
Bilde

Gjernta dette til det blir litt tørt, altså ikke noe eggesaus igjen og hell det oppi en skål
Bilde
Da er det ferdig! kan spiser f.eks på brød:
Bilde
TIPS: skyll av skål og gaffel mens du har egget i gryten, da kan du bruke dette også etterpå og halverer oppvasken :)

Håper dette var nyttig for dere :)
- vi lager ikke musikk, vi lager penger -
| Last.FM | Twitter | YouTube |
Brukerens avatar
Evelen

Re: Hvordan lage en Eggerøre

Innlegg Arne » 20 Aug 2010, 07:58

Da jeg gidder skal jeg lage en guide om hvordan man lager eggerøre raskest mulig
Brukerens avatar
Arne

Gå til Guider / Veiledninger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest