Rippe DVD til XviD (avi)

Post guider/veiledninger til forskjellige ting her, uansett hva det gjelder.
   Bookmark and Share

Rippe DVD til XviD (avi)

Innlegg Evelen » 09 Jul 2010, 00:20

Hvordan rippe en DVD til XviD

Hei!
Skal i denne veiledningen vise deg alle stegene på veien i hvordan du ripper en DVD til en XviD.
Jeg lager denne veiledningen av en grunn, internett er fult av veiledninger, men nesten alle er uforståelige eller utdaterte, eller viser ikke hele veien.
All nødvendig programvare i denne veiledningen er også gratis.

Steg 1 - Last ned nødvendig programvare

Last ned og installer følgende programmer:
WinRAR: http://www.rarlab.com/download.htm
DVD Decrypter: http://www.dvddecrypter.org.uk/
AutoGK: http://www.autogk.me.uk/modules.php?name=Downloads

I Veiledningen brukes disse versjonen (installer med alle standard installasjonsalternativer):
- WinRAR 3.93 (evalueringsversjon)
- DVD Decrypter 3.5.4.0
- AutoGK 2.55

Steg 2 - Dekrypter filmen med DVD Decrypter

Filmen må først og fremst dekrypteres, dette på grunn av kopisperrene som er på DVD-en.

- Sett inn Filmen i PC-ens DVD-rom.
I Denne veiledningen bruker jeg filmen "Gladiator".
- Start DVD Decrypter

Dvd Decrypter vil starte med to vinduer, et hovedvindu "DVD Decrypter", og et logg vindu "DVD Decrypter Log".
Someregel finner DVD Decrypter DVD-rom stasjonenfilmen automatisk, men hvis ikke finner du den vedå bla i rullemenuen under "Source", veld stasjonen filmen er satt inn i her.
Under "Destination" kan du velge hvor filmen skal lagres på maskinen ferdig dekryptert. I dette tilfellet blir det F:\
Da er alt av forbredelser som er nødvendig før dekryptering gjort.
Klikk på knappen "DVD > HDD".

Bilde

Dette kan ta litt tid, så det er bare å vente.
Når Dekrypteringen er fulført vil det sprette opp en lapp som sier at operasjonen (forhåpentligvis) var vellykket.

Bilde

Da er det bare å klikke "OK" og lukke DVD Decrypter, vi trenger ikke dette progrannet videre.
Det er nå laget en mappe i plasseringen du valgte som "Destination", denne inneholder filene fra DVD platen, drkryptert.
Neste steg er å konvertre filene til en XviD AVI fil.

Steg 3 - Konverter filmen med AutoGK

- Start AutoGK
Det vil se slik ut:

Bilde

Steg en er å importere filmens .IFO fil.
IFO filer er filer som inneholder informasjon om kappitler, undertekster og lyd på DVD filmen.
En DVD film inneholder ofte flere .IFO filer, men bare en er rett, eneste måte å sjekke på er å importere dem til man finner den riktige.
I AutoGK ved "Step 1:" finn en av IFO filene ved de dekrypterte filene ved "Input file: ".
I Mitt tilfelle har jeg følgende IFO filer:
F:\GLADIATOR\VIDEO_TS\VIDEO_TS.IFO
F:\GLADIATOR\VIDEO_TS\VTS_01_0.IFO
F:\GLADIATOR\VIDEO_TS\VTS_02_0.IFO
F:\GLADIATOR\VIDEO_TS\VTS_03_0.IFO
F:\GLADIATOR\VIDEO_TS\VTS_04_0.IFO

Måten man finner ut hvilken som er riktig er å importere dem og se på filmens lengde.
Jeg fant ut at i mit tilfelle var VTS_01_0.IFO rett fil, dette fordi den varer i 2 timer og 28 minutter (litt lenger en filmen varer i følge cover, men dette er sikkert pga rulletekst osv).

Bilde

Vel, etter å ha funnet rett .IFO fil importerer vi denne, akkurat som i bildet over.
Ved "Output file:" velger du hvor filmen skal lagres ferdig konvertert.
I Denne veiledningen velger jeg F:\GLADIATOR.avi.

Nede på "Step 2:" kan du velge lydspor som skal medfølge, man kan velge flere lydspor om dette ønskes.
På høyresiden kan man velge undertekst, men som du sikkert merker kan bare en undertekst velges.
Dette er fordi AutoGK som standard hardkoder underteksten til filmen, dette vil si at underteksten blir en del av filmen i stedenfor en ekstern tekstfil.
Dette er somregel ikke ønskelig, men lett å fikse.
Gå til "Step 4 (optional)" og klikk på "Advances Settings" og velg "Use external subtitles" og klikk "Yes" på bekreftelses meldingen som kommer opp.

Bilde

Nede på "Step 3:" velger du hvor stor filen skal være etter den er konvertert.
Små filer tar mindre plass, men har også redusert kvaltiet.

Etter at alle instillinger er satt slik jeg vil ha det ser det i mitt tilfelle slik ut:

Bilde

Før jeg fortsetter kan jeg nevne at ved å klikke CTRL+F9 i AutoGK får men opp flere skjulte avanserte funksjoner, men denne veiledningen dekker ikke dem.
Klikk "Add Job" og så "Start"
Konverteringen starter, og det er igjen bare å vente, denne gangen sansynligvis enda lenger, jobben kan ta mange timer.
PS: Der ser ikke ut som programmet jobber, men det gjør det. (Du kan bli spurt om å godta programvarelisenser eller starte programmer underveis, her er det bare å klikke Ja/ok eller liknende (Dette fordi VirtualDubMod er et medfølgende eksternt program som brukes i konverteringen.).

Bilde

Når jobben er ferdig vil det stå "Job finished" i "Log windows"

Bilde

Det har nå blitt laget 4 filer + en mappe.

agk_tmp mappen kan slettes.
.log filen er en loggfil, den kan også slettes.
.avi filen er selve filmen
.idx filen er en index fil for underteksten, denne trengs for å få underteksten til å fungere.
.rar filen inneholder underteksten, pakk den ut (høyrekikk på den og velg "Pakk ut her")
Når .rar filen er pakket ut sitter du igjen med en .sub fil, denne inneholder undertekstene. (.rar filen kan nå slettes siden den er ferdig brukt).

Du vil nå sitte igjen med en .avi, en .dix og en .sub fil.

Bilde

Filmen er ferdig rippet, den inneholder lydsporene du valgte i avi filen, samt undertekstene du valgte i .sub (og .idx) filen.

Bilde
- vi lager ikke musikk, vi lager penger -
| Last.FM | Twitter | YouTube |
Brukerens avatar
Evelen

Re: Rippe DVD til XviD (avi)

Innlegg Arne » 09 Jul 2010, 09:13

nice guide
Brukerens avatar
Arne

Innlegg fenris » 11 Mar 2011, 16:26

Takler DVD decrypter kopisperrene til nye dvd'er nå i 2011. Skulle ta backup av en nyinnkjøpt toystory 3 men jeg får bare feilmeldinger. Er det eventuelt andre og nyere programmer som fikser biffen?
fenris

Innlegg Evelen » 23 Jul 2011, 18:38

Har aldri hatt problemet med det.
Hva er feilmeldingen?
- vi lager ikke musikk, vi lager penger -
| Last.FM | Twitter | YouTube |
Brukerens avatar
Evelen

Gå til Guider / Veiledninger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest